KARANGAN TEMA KEMALANGAN JALAN RAYA

Tema             :     Kemalangan jalan raya
Arah soalan  :     Langkah mengatasi kemalangan jalan raya

Contoh karangan bahagian pendahuluan (Nordiana Nordin 5 MPV)

        Mayapada, isu  kemalangan jalan raya sering diperkatakan di kedai-kedai kopi mahupun di kedai-kedai makan.Dari segi konsepsinya, kemalangan jalan raya boleh ditakrifkan sebagai pelanggaran kenderaan yang mengakibatkan kecederaan atau kematian.Menurut Ketua Pengarah Jabatan Pengangkutan Jalan, kadar kemalangan jalan raya semakin meningkat dari tahun ke tahun. Hal ini bertepatan dengan peribahasa Melayu yang menyatakan, bagai cendawan tumbuh selepas hujan. Oleh itu, kita perlu menyusun langkah-langkah yang proaktif untuk mengatasi kemalangan jalan raya.

Contoh karangan bahagian pendahuluan (Suriani bt Hassan 5 S)

        Marcapada, jumlah kemalangan jalan raya di Malaysia adalah antara yang tertinggi di dunia. Dari segi konsepsinya, kemalangan jalan raya boleh ditakrifkan sebagai nahas yang berlaku di jalan persekutuan dan jalan negeri. Kemalangan jalan raya melibatkan pelbagai usia sama ada tua mahupun muda. Menurut statistik yang dikeluarkan oleh Polis Diraja Malaysia, kemalangan jalan raya yang berlaku pada Hari Depavali dan Hari Raya Puasa 2009 meningkat 5 peratus berbanding tahun sebelumnya. Oleh itu, setiap individu dalam negara ini harus memainkan peranan masing-masing untuk mengurangkan kadar nahas jalan raya.

* Bandingkan contoh karangan bahagian pendahuluan kedua-dua pelajar tersebut dan kuasai konsep ayat 1 hingga ayat 5.

Bahagian Isi
     Prakarsa perdana yang pragmatik untuk mengatasi kemalangan jalan raya adalah dengan mengadakan kempen keselamatan jalan raya. Hal ini demikian, dengan mengadakan kempen kita dapat melahirkan kesedaran dalam diri khususnya pengguna jalan raya. Pengguna jalan raya yang memiliki muhasabah diri yang tinggi, pastinya dapat dihasilkan melalui kempen yang berkesan. Menurut Datuk Dr Haji Fadzillah Kamsah, kempen kesedaran keselamatan jalan raya mampu memberi kesedaran kepada pengguna jalan raya. Hal ini bertepatan dengan peribahasa Melayu, alh bisa tegal biasa. Sekiranya, kempen berjaya meresapi sanubari pengguna jalan raya, maka jumlah kematian akibat kemalangan jalan raya pastinya dapat dikurangkan.

     Selain itu, prakarsa yang berkesan untuk mengatasi kemalangan jalan raya ialah melalui pendidikan keselamatan jalan raya di sekolah. Antara tujuan pengenalan program pendidikan keselamatan jalan raya di sekolah adalah untuk melahirkan pemandu berhemah pada peringkat akar umbi. Pihak sekolah akan bekerjasama dengan Majlis Keselamatan Jalan Raya bagi berkongsi idea dan pengalaman berkait kemalangan jalan raya. Menurut Datuk Seri Najib Tun Razak, pendidikan keselamatan jalan raya mampu melahirkan pemandu yang berdisiplin dan mematuhi peraturan jalan raya. Hal ini bertepatan dengan peribahasa, melentur buluh, biarlah dari rebungnya. Sekiranya, pendidikan keselamatan jalan raya yang diterapkan di sekolah menjadi amalan hingga dewasa, maka  kemalangan jalan raya sifar mampu dicapai.